Lock iconRectangle 1Rectangle 2 + Rectangle 2 CopyShapeRectangle 1

tek -

Tek na različnih podlagah

Če le lahko, izberite okolje, ki vam je všeč in v katerem se dobro počutite. Čeprav raziskave le redko dajejo prednost eni podlagi, na splošno velja, naj se začetnik, pa tudi boljši rekreativec, izogibata teku po trdi podlagi, saj se ob dotiku s tlemi pritisk na sklepe poveča, s tem pa tudi nepotrebno obremeni mišice.

A pozor, raziskovalci si niso enotni in čeprav na splošno velja, da je mehkejša podlaga bolj prijetna in blagodejna za sklepe in mišice, veliko raziskav dokazuje, da se človek podobno kot pri skoku v globino (kolena pokrči), ali skoku na prožni ponjavi (kolena iztege) prilagodi določeni tekaški podlagi.

Najboljše podlage za tek

Tek po travi

Najboljša je tista z igrišč za golf (poznate kakšno, kjer lahko opravite tekaški trening?), dobra pa tudi tista na nogometnih igriščih in v parkih. Čeprav je prijetno mehka, vsaj kar se pritiska na sklepe tiče, pa za mišice ponuja dovolj dela. To boste občutili hitro po povratku na cesto. Pozorni bodite na neravnine, ki se pojavljajo in lahko povzročajo težave tistim z manj stabilnimi sklepi, predvsem gležnji.

Tek po gozdnih poteh

Pravo darilo narave so gozdne poti, večinoma ravne z le nekaj neravninami. Občasno blatne, a tudi zato tako prijetne. Na splošno velja, da so gozdne poti mešanica vseh okusov, a prav posamezni okusi so v veliki meri pravi balzam za telo in duha.

Tek po poljskih poteh

Čeprav za mestne tekače občasno težko dosegljive, so to ene izmed najbolj prijaznih tekaških poti. Kdaj pa kdaj pot postane preveč prvinska, blatna, a navadno so plusi za tek po takem terenu precej večji od minusov. Podobno kot za prejšnji dve podlagi tudi tu velja, da se s tekom po poljskih poteh zmanjša možnost za poškodbe in obrabo skeleta.

Tek po umetni masi - stadion

Skoraj vsak je že poskusil s tekom po stadionu in čeprav večina misli, da so namenjeni le hitremu teku, je tek po »tartanu« še kaj več od tega. Če ne drugega je steza idealna za bolj natančni trening. Merjenje hitrosti je enostavno – ko torej lovite svoj idealni tempo za tekmovanje, je prav, da nekaj treninga opravite tudi na 400 metrskem ovalu.

Tek po trim stezi

Dobra stran trim steze je, da gre za nekakšen fitnes v naravi, ki je odprt od zore do mraka (z naglavno lučjo tudi dlje). Vsak uporabnik si sam oblikuje svoj program vadbe, v pomoč so table z navodili, ki prikazujejo vaje na posamezni postaji. Dobra trim steza ima ravninski začetni in končni del, vmes je nekaj strmejših odsekov.

Tek po tekaški stezi oz tekaču

Dobra izbira za tiste, ki vas ne motijo zaprti prostori in ne le ena od možnosti za tek v slabem vremenu.  Zahtevnost (trdota) podlage je odvisna predvsem od kakovosti in cene. Večina tekačev ima zaslon, ki prikazuje naklon in hitrost teka, lahko si izmerite frekvenco srca, porabo kalorij itd..

Tek po asfaltni cesti 

Ne najboljša izbira, ki pa se ji je težko izogniti. Je ena najhitrejših podlag, oznake na cestah pa omogočajo dobro kontrolo hitrosti in ritma teka. Nadloga so promet, križišča in druge ovire, a če se boste udeležili kakšne cestne tekme, je nekaj treninga na taki podlagi vsekakor priporočljivega.

Tek po snegu

Odlično za spremembo okolja, a bodite pozorni v dneh, ko se sneg spreminja v led in ko so pred vami že drugi oblikovali podlago. Včasih se pod njim skrivajo ovire in poškodba je lahko hitro tu. Sicer pa običajno tempo v snegu ni zelo hiter, zato je takšna  podlaga idealna za regeneracijo.

Avtor: Jure Jeromen